travelaround.reismee.nl

Het mooiste van de VS, door de National Parks met de Camper!

In de vorige blog heb ik geschreven over het liften in de hitte en het overbruggen van enorme afstanden over de weg, in deze blog zal ik in gaan op mijn laatste weken in de Verenigde Staten, en zal ik hierbij ook ingaan op het bezoek aan de nationale parken die in mijn ogen toch wel het meest bijzonder waren om te bezichtigen tijdens het bezoek aan de VS!

Maar eerstCalifornie!

Na een 3 dagen durende reis achter de rug te hebben door de enorme staten Texas, en Arizona heb ikLos Angelesbereikt!

Eenmaal aangekomen met deFlixbusin Los Angeles,werden depassagiesin hethart van het centrumgedropt, met nog een aantal kilometer te gaan naar mijn verblijfplaats, leek het een leuk (maar vermoeiend)planominplaatsvan met de taxi, te gaan lopenrichtingdeverblijfplaatsvan komende 2 nachten, en deze route gingdwars door het centrum van LA! Lopend door de straten van het centrum valt alsnelop datjeugdigeinwoners hier over het algemeen een andere houding hebbendanvande mensen die ik eerder heb ontmoet in de hiervoor bezochte staten.

Laidback(ontspannen) kan ik het wel noemen, het zal waarschijnlijk wel te maken hebben met de enorme kustlijnwaarenorme strandengelegen zijndie grenzen aan de enorme stad van Los Angeles,CoastalLife! En dit zal ik de komende dagenwelmeer gaan zienin de omgeving.

Bovenstaande foto is van de Airbnb waar ik 2 weekenden heb overnacht in Los Angeles

Aangekomen in deAirbnbwaar ik verbleef, leek het wel alsof ikniet in eenAirbnbmaar ineenwaarhostel beland was!Er vanuitgaan dat eenAirbnbenkel gedeeld zou worden metdebewonersvan het huis,werdikhier verrastdooreenenorme villadie omgetoverd was tot een onofficieelhostel!

In het huis waren verschillende slaapkamers die vol stonden met stapelbedden, ook buiten het huis waren 2 schurenin de achtertuinwaarin stapelbedden geplaatst waren.

Eenmaal binnengekomen zaten er een aantal mensen film te kijken in de woonkamer en werden er maaltijden gekookt in de keuken. Een aantal jongeren sprak ik in deAirbnbdie hier al een aantal maanden verbleven, en toen werd het voor mij duidelijk dat het een soort van goedkoop verblijfplaatswas waar studenten/werkzoekenden verbleven voor onbepaalde tijd zonder dat zij hier echt wonen.

Enkel omdat dit huisaan gasten1 van de goedkoopste mogelijkhedenaanbiedom te overnachten, om deze reden heb ik hiernamelijkook een aantal nachtenverbleven, de prijzenvoor overnachtingenaan de kustvanCaliforniezijn namelijkenormhoog! Net als in Washington,kanje gemakkelijk zo rond de 25 dollar per nacht betalen om in een gemengde slaapzaalte slapenvan een hostel.

Naast woningenbiedt het online platformAirbnbookactiviteiten aan die geboekten beleefdkunnen wordenin veel steden verspreid over de wereld.

Op de dag van aankomst heb ik voor het eerst viaAirbnbeenactiviteit (wandeltour)geboekt! En niet zomaar eenactiviteit,er zou namelijk tijdensdeze tourhelemaalgewandeldwordennaar de top van Mount Lee! Mount Lee is het hoogste punt in de Santa Monica gebergtes, gelegen in Griffith Park, in Los Angeles.

Tijdens de tour heb ik samen met 7 anderen naar het bovenste puntgehiked, en boven op de top stond het wereldbekende HollywoodSign! Samen met de tour liep een stelletje mee, afkomstig uitAustralie, en tot onze verbazing werden wij verrast met een verloving, waarbij het stelgetrakteerd werd door het prachtig uitzichtover de stad, en waar zelfs in de verte de StilleOceaangezien kon worden.

Na dehike, met mooie uitzichten eneenmooie belevenisverder werd weer koers gezet richting deAirbnb. Met in totaal ongeveer anderhalf week nog in het vooruitzichtinCalifornie, heb ik besloten om de volgende dag verder richting het zuiden tereizen, namelijk naar de stad San Diego!

San Diego ligt op de grens met Mexico, en vanuit het centrum richting het zuiden lopend kon op een aantal kilometer verder al de grenspost gespot worden. Ten zuiden van San Diego ligt de stadTijuana. Een drukke bedoeling was het nabij de grens, en dat is dagelijks! Op de grens ligt namelijk een van de drukste grensovergangen ter wereld! SanYsidroPort of Entry, 70.000 voertuigen en 20.000 voetgangers passeren hier de grens naar deVernigdeStaten, elke dag! Verbaasd hoef je dan ook niet te zijn als je regelmatig despaanse taalom je heen hoort, of wanneer de medewerkers in de horeca van San Diego afkomstig zijn uitTijuana, en gebrekkigengelstegen je spreken. Veel inwoners uitTijuanakiezen er namelijk voor om in San Diego te werken om financieel beter voor hun familie te kunnen zorgen.

In San Diego heb ikervoorgekozen om te verblijven in een hostel in plaats van eenAirbnb, namelijk het InternationalTravelersHostel, een hostel datgoed aangeschrevenwerd door andere backpackers, mede doordat er verschillendeactiviteitenaangeboden worden voor de gasten in het hostel. Zo werd er bijvoorbeeld elke woensdag naar een lokale bar gegaan, waar menter plekkenbierbrouwen, en werd er op donderdagen naar het strand gegaan om teleren surfen! Er werd zelfs elke zaterdag met de gasten van het hostel de grens over gestoken met Mexico! Om de sfeer (alsookTacos&Burritos:p) te proeven in het stadjeTijuana. Ook waren er verschillende activiteiten in het hostel, en werden er tours aangeboden. Dit was wel een beetje wat ik eerder gemist heb in deAirbnbwaar ik afgelopen week in Los Angelesheb verbleven, daarwarengeen van deze activiteiten beschikbaar, en hierom was ik ook blij om deze keereens ineen backpackers hostel te verblijven!

Naast de activiteiten met de mede backpackers in het hostel, heb ik regelmatig gebruik gemaakt van decitybikes! Deze fietsen staan geplaatst in de gehele stad, en zijn te huren door middel van gebruik te maken van een mobiele app. Na eenmaal de appgeinstaleerdte hebben, kan je door de barcodeop de fietste scannen het slot ontgrendelen om vervolgens door de hele stad rond te fietsen! En dit hebiknatuurlijk wel een beetje gemist, daar waar thuis zo goed als elke dag even de fietsopgestapt wordt, is dat in de Verenigde Staten niet zovanzelf sprekend.Lekker even destad ontdekkenopde fiets!

Grenzend aan San Diego ligt Coronado! Coronado is een stad dat ligt op een schiereilend welke met San Diego verbonden is via de 3407 meter lange San Diego-Coronado Bridge, het leek een tof idee om deze brug maar even te overbruggen met 1 van de bovenstaande city bikes.

Na 1 van de fietsen ontgrendeld te hebben, heb ik koers gezet richting de kilometer lange brug. Met goede hoop dat fietsen mogelijk was over de brug, werd mijlaterverteld, dat dit niet mogelijk was, en dat zelfsvoorgrotereauto´s &vrachtwagensderuimte geringwas om de brug over te steken, misschien maar beter niet proberen met de fiets..Fiets aan de kant gezet, endoor gebruik vaneen Ubertoch nog de brug overgestokenom een bezoekje te kunnen brengen aanCoronado, en dit bezoekje was zo slecht nog niet.Het leek namelijk op een soort van resort waar de rijkere inwoners van California een huisje hadden.De sfeer was er gemoedelijk en deomgeving, tuinen, en stratenwerden zo goed mogelijk onderhouden, omde woonwijken erzo perfect mogelijk te laten zien.

Daar waarCoronadoéénvan de betere stranden van de VS had,koneen zwembroekmethandoeknatuurlijk niet gemist worden, als ookwat zonnebrand, datnog in de backpack zat sinds Miami!

Een leuk weetje is dat aan het strandvanCoronadohet ´Hotel delCoronado´gevestigd is, toenhotel delCoronadogeopendwasin 1888, was hetwereldsgrootste resorthotel. In 1904 stond hier de eerstekerstboomdie versierd was met elektrische lichtjes, en er verbleven veel presidenten, vorsten en beroemdheden.Ookwerdenhier verschillendefilms opgenomen, waaronder de komedieSome Like It HotmetMarilyn Monroe.

Naast een bezoekje aanCoronado, heeft San Diego een enorme pier,dieook welNavypiergenoemdwordt, deNavyPier is een must voor enthousiastelingenvanmarine schepenen deze pier ligtgelegen in het militaire hart van San Diego. Waar verschillende soorten schepende pier bezetten,washet meest indrukwekkende schip de kolossale USSMidway, een enorm vliegdekschip wat momenteel omgetoverd is tot eeneenmuseum, waarbij aan boord een zeldzame blik op het militaire leven getoond wordt, mede doordat er meer dan 20 gerestaureerde vliegtuigen worden getoond, variërend van vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog tot een gevechtsvliegtuig van de operatieDesertStorm.

Naasthet vliegdekschip, lag er aan de piereen enormeonderzeeer, als ook een enormantiekzeilschip, namelijk de Star of India! De Star of India werd in 1863 in Ramsey gebouwd(gelegen op het eilandIsleof Man)met als scheepsnaam Euterpe, hetschip werd gebouwd alseen volledig opgetuigd ijzeren windjammer-schip. (eendwarsgetuigd, grootzeilschipdie in de19e en begin 20eeeuwwerd gebruikt voor de handel)

Na dat het schip in de begin periode van Groot-Brittannië naar India en Nieuw-Zeeland heeft gevaren, werd ze vervolgens een zalmvisvaarder op de route Alaska naar Californië tot aan 1926, vervolgens werd het schip niet gerestaureerd tot 1962-63 en is het schip vervolgenseenzeewaardig museumschip geworden voor het Maritiem Museumin San Diego!Ze is het oudste schip dat nog regelmatig vaart en ook het oudste, met ijzer omhulde koopvaardijschip dat nog steeds dobbert! Onderstaandplaatjegeschoten van het enormezeilship!

Naast een bezoek te hebben gebracht aan de verschillende schepen aan de pier is ook het GaslampQuartergelegen in het centrum een bezoekje waard, het GaslampQuarteris een historische wijk bestaande uit 16 woonblokken waar verschillende uitgaansgelegenheden gevestigd zijn en waar geplande evenementen en festivals plaatsvinden.

HetBalboaPark in San Diegovond ik ook mooi om tebezoeken tijden het verblijf in SanDiego,indit park is naastkunst en cultuur, ook de architectuur in de Spaanse koloniale tijdtebezichtigenwat indrukwekkend wasom te zien. Ook zijn er musea te vinden in hetBalboapark die zich richten op kunst, wetenschap en antropologie.

Na een aantal dagen San Diego te hebben ontdekt, werd nog niet besloten de grens over te steken met Mexico, maar werd koers gezet terug naar Los Angeles! Voor aankomst in LA heb overwogen om nog verder naar het Noorden te af te reizen om SanFransiscote bezoeken, echter bleek datSanFransiscozeer prijzig was om te bezoeken (en ja, nog prijziger dan LA...), dan nog maar een aantal dagen verblijven in deAirbnbwaar ikdeweek ervoorheb overnacht. Ook zou na een aantal dagen mijn vader aankomen in Las Vegas vanuit Amsterdam! Nog een aantal dagen vullen in LA, maar datzalwel lukken!

En dat is het bijna zover! Het laatste gedeelte van de reis door de Verenigde Staten komt erlangzaam aan, en de bus wordtalvastgeboekt om naar Las Vegas af te reizen. Het laatste gedeelte van de reis door deStateszou namelijk vanuit dezedeze stadbeginnen,en vanuit Vegas zouik samen met mijn vaderdelaatste puntjes op de I zetten betreft het reisplan! Wij zijn namelijk van planommet gebruik vaneen camper verschillende natuurparken in hetZuid-Westentegaanbezoeken, als dat maar goed gaat zo meteen midden in de open woestijn!

Op donderdag zijn wij beide aangekomen in Las Vegas, een stad die bekend staat om zijn extravagante hotels en casino´s. En bij aankomst zien wij dat Las Vegas ook wel hoe het zich kenbaarmoetmaken, namelijk door enorme neonverlichtingen waardoor de stad vanaf een grote afstand al herkenbaar is vanuit de omliggende woestijn. Ook wel bekend onder de naamSinCity, is Las Vegas een stad waar het voorvolwassenen wettelijk toegestaan om veel dingen te doen die verboden zijn in de meeste andere grote steden. Er zijn volop entertainmentgelegenheden voor volwassenen, ook bekend alsgentleman'sclubs of stripclubs. Veel Las Vegas-bestemmingen richten zich op volwassen ondeugden, vandaar de blijvendeSinCity-naam.

Nade1enacht te hebben verbleven in een hotel aan de Strip, werd het tijd om de volgende ochtend de Camper op te halen! Fijn was het om weer om samen met mijn pa te zijn nadeeerste gedeelte van mijn reis, en zeker om elkaar te ontmoeten in een land ver van huis was bijzonder.

Aangekomen bij het verhuurbedrijf werd ons een uitgebreide instructie van de camper gegeven, waarnaar vervolgens de sleutels werden overhandigd. Vol gas de woestijn in! Alhoewel, eerst nog maar even wat eten en drinken inslaan voordatwezometeenzonderzitten..Hiervoor zijn wij maar even langs deWalmartgegaan! Een enorme winkelketen in de VS waar je naast je normale boodschappen ook kleding kan kopen, als ook roeiboten, pooltafels, vuurwapens! Met genoeg voedsel en drinken voor de komende dagen kon koers gezetwordennaar onze eerste bestemming en dit wasHurricane!Voor de eerste 2 nachten hadden wij hier een plekje gereserveerd voor de camper, en dezecamping was bijna geheelall-inclusive, met aansluiting voor drinkwater, afvoer van vuil water, als aansluiting voor de televisie, elektriciteit, en metdemogelijkheid om metde camping Wifi verbinding te makenleek het toch wel op een luxe campingplaats.

En voor de 1e nacht was dat ook zeker niet verkeerd, echter kostte het plekje voor de camper al wel snel $50,-! Met deze prijzen kon dereis nog wel een groot kostenplaatjekrijgen..nasamen met mijn papoverlegd te hebben, hebben wij besloten om op zoek te gaan naardegoedkoopstespotom de camper tekunnen plaatsen voor onze vervolg reis, maar hiermee kunnen ook nadelen met zich meekomen, zo hebben wij tijdens onze reis op veel plekken geen mogelijkheid gehad omverswater te kunnengebruiken,enis het eens voorgekomen dat wij met een lege accu zaten midden in de woestijn. Ookkwam het eens voor datde koelkast &voornuisniet gebruikt kondenworden, datwordt koudavond eten! Deze ongemakken horen er uiteindelijk allemaal bij,endat maakt de gehele reis ookmeeravontuurlijk, dat konden we natuurlijk alleen maarachteraf zeggen.

De Nationalparks!

Spuitende geisers, zinderende zoutmeren, hongerige alligators, en majestueuzecanyons. Het is allemaal te zien in de Nationale Parken van de Verenigde Staten. En 1 zo een park is in de regelal snelgroter dan pakweg de provincie Noord-Brabant! Maar dan wild, woest, rijk aan bijzondere flora & fauna én spectaculaire natuurwonderen, meer dan genoeg te zien dus! Maar hierbij is het wel belangrijkomeen goed plantemaken voor de indeling van de dagendat de camperin ons bezit is.

Samen met de een landkaart werd gekeken naar de routes die bereden kunnen worden, en welke parken bezocht kunnen worden. Na de 1e nacht te hebben verbleven inHurricane, gelegen in hetzuidzestenvan Utah, en wat op 3 uur rijafstand ligt van de GrandCanyon!Hurricaneiseen plaatsje dat in 1896 gesticht werd door mormonen (op zoek naar vruchtbaar land en hulpbronnen).Het naamplaatsje werdoverigensgevormd nadatdehuif van een koets van een hooggeplaatste mormoon tijdens een wervelwind werd afgerukt indezeomgeving..Gelukkig hebben wij geen slecht weer gehad tijdens de gehele reis!

Opbovenstaande foto staan wij aan de rand van de GrandCanyon(NorthRim)

De GrandCanyoniseenzeer brede en diepe kloof in het noorden van de Amerikaanse staat Arizona. DeCanyonistotwel bijna1600 meter diep, 350 kilometer lang en heeft een breedte van tussen de 6 en 29 kilometer!De GrandCanyonis ontstaan doordat de Coloradorivier de bodemuitsleep,endecoloradorivier stroomt hier nog altijd doorheen zoals te zien op onderstaande foto.

Na een mooiehikete hebben gelopen nabij de GrandCanyonen stil gestaan te hebben bij het onvergetelijke uitzicht op dit natuurwonder, kon de camper weerbinnengestapt worden en rustig naarHurricanewordengeredenwaar de 2e nachtvanstart kon gaan,hopen op een goede nachtrust zou dat wij de volgende dag er weer verschillende activiteiten konen doen,met een gebakken eitjealsontbijtde volgende ochtend moest dat ook wel goed komen.

Vervolgens kon koers gezet worden naarZionNational park,welkein mijn ogentoch welhet meest indrukwekkende park was, inhetZionpark zijnnamelijkmeerdererotsformaties zichtbaar die deel uitmaken van een grote reeks met rotsachtige eenhedenwelke samen ook wel de GrandStaircasegenoemd wordt. De leeftijd van deze rotsformaties worden geschat op zo een 150 miljoen jaarwat niet zo makkelijk voor te stellenis..

Tijdens ons bezoekinZionpark hebben wij ervoor gekozenom1 van dedegroterehikeste bewandelen,maar niet debekendstehike, deAngels Landing,dit iseen route waarbij destijleafgrond op soms nog geen meter van je verwijderd is, en waar in de loop van tijd al verschillende wandelaars naar beneden zijn getuimeld. Wellicht dat ik dezehikedevolgende keergalopen! Dehikedie wij gekozen hebben isObservationPoint, 2 km bovenopbergBaldy,hieropkonden wij uitkijken in een van de breedste delen van deZionCanyon, en kregen wij een spectaculair gezicht van de onderkant van decanyon. Een mooie wandeling waarwerdgenoten van de stilte, de enorme rotsformaties die je soms bijna insluiten, de fluitende vogels, als ook de enorme roofvogels die boven in de lucht zweven om toe te slaanop hun volgende prooi. Na 2kmgehikedte hebben vanuit het dal helemaal naar boven, konbovenop evenontspannen worden, enhebben wijgenotenvan het uitzicht met een appeltje erbij.

NaastZionnationalpark, hebben wijeen aantalandere parken bezocht zoalsBrycenationalpark,Archesnationalpark,CapitolReef, enCanyonlandswelke stuk voor stuk een spectaculairbeeldgavenen waar degemaaktehikesbelevenissen waren om nooit meer te vergeten.Onderstaandeen korte reeks met foto´s van de bezochte parken in Utah en Arizona.

Tijdens de reis werd ik blij verrast door mijn vaderdie mij trakteerdeop een middagje paardrijden midden in de woestijn.Waartal van jarengeledenCowboys hun weg baanden door ditstukland, konden wijdeze middagook even een stap terug in de tijd nemen,doorteproeven van het leven in de woestijn.

Rijdend langs deColorado rivier hebben we kunnen genieten van de rust, en van de rauwe, onveranderde pracht van de Moab-Woestijn! Nog een ervaring om nooit meer te vergeten, bedankt pap!

Waar ik eerder verteld heb over de hoge kosten van de eerste overnachtingen, hebben wij na watrondneuzen op internetontdekt dat er in de VS op sommige plekken gekampeerd kan wordenzondereenkele kosten!Het zogenaamdeboondocken! En dit kan op vrijwel al het land van het Bureau of Land Management.

Waar wij achter kwamen is dat bepaalde stukken land nabij de natuurparken eigendom zijn van hetBureau of Land Management, of BLM,ditis een overheidsinstantiedatonder toezichtstaatvan het ministerie van Binnenlandse Zaken.En zijbewaken meer dan 247,3 miljoen hectare land in de VS, meer dan genoeg voor onzecamper

Wildkamperen (ook welboondockengenoemd in de VS) gaat niet over luxe voorzieningen.Maaroververblijven inprachtige plaatsenin de natuuren kamperen in een gebied dat geen aangewezen camping is.

Steljeeens voordat je door het bos rijdt, een stoffige zandweg afrijdt en een plek ontdekt in de wildernis zonderbadkamers of douches! En hier hebben wij tijdens onze reis goed gebruikt van gemaakt, hierdoor stonden wij een aantal nachten tussen een wilde kudde stieren te slapen! Toen kon de nachtwandeling miscchien maar beter even overgeslagen worden

Naast dat er op BLM voor niets gekampeerd kan worden, kon dit namelijkook bij deWalmart! En ja, net zo eenWalmartwaar wij op de eerste dag boodschappen hebben gedaan! Aangekomen bij het plaatsjePagenabijde GlenCanyondam, zijn wij richting deWalmartgeredenom te kijken of er ook andere campers geparkeerd stondenen het leek wel even alsof de parkeerplaatsomgetoverd was toteen camping waar de parkeetplaats gedeeld werd metautos, tal van campers en enormevrachtwagens. Een gezellig sfeertje zou je zo kunnen inbeelden, midden op de parkeerplaats met medereizigersdie lekker naast huncamper een praatje houden met de buren.Toen de avond vielkon ook bij onsde stoeltjes buiten gezet worden en werd er een koud pilsje opengetrokken, Proost!

Na bijna 3 weken samen door de natuur te hebben gereisdmet mijn vader, en verschillende landschappen en indrukwekkende parken te hebben bezocht, kon ikterug kijkenop toch wel het mooiste gedeelte van de reis tot nu toe! Keer op keer werden wij verrast door hoe de natuur door de jaren heen gevormd is, en de belevenis om door deze parken te lopenen te rijdenis nauwelijks te beschrijven.Ik zou zeggen, mocht je de kans hebben om denationalparkste bezoekenwanneer je in de VS bent, doe het!

Eenmaalterug gekomenin Las Vegas,werdende laatste nachtendoorgebrachtin een hotelletje waarbij het slapen in eenbedhetmeestgewaardeerdkonworden na wekenlang in de camperte hebben overnacht.

Na afscheid genomen te hebben van mijn vader, werd nog 1 nacht gebleven in Las Vegas, en kon daarna het vliegtuig gepakt worden naarde volgende bestemmingMexico!

Naast een avontuurlijke reis door de woestijn, en veel mooie momenten te hebben ervaren tijdens het bezoeken van de National Parks, heb ik tijdens mijn reis door Californie het geluk gehad om mijn vriendin te ontmoeten tijdens mijn bezoek aan San Diego! En dat is de mooiste herinnering die ik heb van de Verenigde Staten! In de vervolg maanden na de reis in de VS hebben wij samen een prachtige reis gemaakt door Colombia & daar over meer in de komende blogs!

Leuk dat jullie de blog weer gelezen hebben en hopelijk tot de volgende blog waar ik mijn belevenissen beschrijf met weereenaantalfotootjes erbij!

Groetjes &HastaLa Vista!

Ivo

Mooi om te lezen maatje! Jaloers op je verhalen van Amerika, in de toekomst maar even samen camper tour doen !
Een dikke knuffel uit NL

Klaas

Hoi Elron, wat leuk zeg om jouw verslag te lezen van onze gezamenlijke reis in het zuidwesten van Amerika. De herinneringen komen weer boven alsof het vorige week was. We hadden een mooie tijd samen, veel gereisd, gewandeld, gezwommen, geklommen en genoten van de ontzagwekkende natuur. Een avontuur om nooit te vergeten.
Bedankt voor het delen van jouw verhaal.
Groetjes, pa

Chan

Heel gaaf! Enjoy en lees je volgende verhaal weer!! Xx

Cristina

Once again killing it ! Dedication showing un resultado magnífico :) I believe anyone who reads this would be encouraged to go on adventures to fill their minds and hearts with such a great joy as you right now. Nice experiences, beautiful memories :)

Noa

Ik vond het geweldig om te lezen, het voelt alsof ik er zelf bij ben geweest. En leuk al die weetjes, ik heb weer een hoop geleerd. Het ga je goed en ik wacht op de volgende blog!