travelaround.reismee.nl

New Orleans Jazz tot aan Memphis Blues!

Na4maandengeenblog tehebbengeplaatst, is het tijd om de draad weer op te pakken! En hierbij zal ik beginnen waar ik gebleven was.. Aangekomen met het vliegtuig vanuit Orlando op de luchthaven van New Orleans, Louisiana wordt al snel duidelijk dat New Orleans geen stad is zoals ale andere.

WaardeluchthavenvernoemdisnaarmusicusLouis Armstrong,zijnerin de luchthaven ook veel muziekinstrumenten te vinden als ook beelden van voornamelijk Jazz muziekanten de uit New-Orleans komen. De eerste indruk was meer dan goed, en dit kwam voornamelijk door de sfeer die ik meekreeg vanaf de eerste momenten in de stad.

Als gevolg van de orkaan Katrina die in 2005 over de Verenigde Staten raasde, kwam bijna de gehele stad onder water te staan. Na ruim 10 jaar zijn de grootste delen van de stad hersteld, maar er blijken echter nog wijken te zijn waar herstelwerkzaamheden aan de gang zijn.

New Orleans, bijgenaamd 'The Big Easy'is een stad met vele gezichten. Zo is het de bakermat van de jazz, heeft het een multicultureel karakter, zijn er vele plantagehuizen uit vroegere tijden, bezit het een imago van feeststad en heeft het een groot erfgoed van de achttiende-en negentiende- eeuwse architectuur met veel mooie kleuren combinaties.

In de French Quarter, de oudste en bekendste wijk, merk ik al snel dat er en levende sfeer hangt, waar cafes, musea en muziekclubs te vinden zijn. Typische Spaanse pleintjes en balkons zijn te vinden in deze wijk.

Overnacht heb ik deze dagen in een hostel vlakbij downtown, dit hostel was makkelijk te bereiken door gebruik te maken van een Streetcar (tram), en dit zijn niet zomaar trams zoals wij gewend zijn! De trams uit New Orleans hebben het onderscheid als een van de eerste passagierstreinen in de Verenigde Staten en een van de oudste continu werkende straatspoorbanen ter wereld.

Naast verschillende wijken te hebben bezocht die bekend staan om hun plantagehuizen en villas, heb ik ook een bezoek gebracht aan 1 van de typische begraafplaatsen van New Orleans, namelijk de Saint Louis Cemetary, bestaande uit 3 rooms katholieke begraafplaatsen. Alle graven liggen boven de grond, waardoor het letterlijk een soort dodenstad is met allerlei huisjes, tombes en standbeelden. Naast beroemde inwoners van de Jazz stad lag ook en heuse voodoo koningin: Marie Laveau begraven, en heeft de Ameriaanse acteur Nicolas Cage een graftombe laten optrekken, waar hij zijn eeuwige rust kan vinden. De reden dat de begraafplaats enkel tombes heeft boven de grond komt doordat de stad in het verleden regelmatig overstroomde met water, en als gevolg hiervan konden doodskisten door het moerassige gebied boven komen drijven wat zeer onaangenaam was, mede omdat de begraafplaats midden in de stad lag..

Na een aantal dagen in New-Orleans te hebben verbleven en veel van de stad te hebben gezien, begon het tijd te worden om te kijken naar andere bestemmingen die in de 'buurt' lagen. Van andere backpackers uit het hostel heb ik vernomen dat Memphis en Nashville te noorden van New-Orleans liggen de moeite waard zijn om te bezoeken. Op zoek dan ook naar een goedkoop transport middel, heb ik gevraagt aan Simon, een jongen die bij mij in het hostel verbleef om advies, tot mijn verassing vertelde hij dat hij samen met Matt (uit Australie) de volgende ochtend van plan waren naar Memphis te rijden, en werd mij verteld met hen mee te kunnen rijden de volgende ochtend!

De laatste avond hebben wij nog gezellig een drankje gedaan in de French Quarter waar de sfeer er goed in zat op Bourbon street. Een straat die bekend staat om zijn bruizende uitgaansleven, en waar bandjes optreden met muziek dat varieert van Jazz tot Rock! Prima straatje om je te vermaken voor een avondje of 2.

Toen de volgende ochtend gekomen was, kon de backpack weer in gepakt worden en in de auto geladen worden. Op richting Memphis met zijn 3tjes! New Orleans uitrijdend wordt al snel gekeken naar een plaatsje waar we wellicht een kijkje kunnen nemen.

Baton Rouge! een stad die net als New Orleans gelegen ligt aan de Mississippi, trok onze aandacht, en besloten hebben wij om daar maar eens een kijkje te nemen in stad! Aangekomen in Baton Rouge, kwamen we bij het State Capitol gebouw van Louisiana dit bleek het hoogste State Capitol te zijn in de VS met 137 meter. Dan maar even kijken of we een kijkje konden nemen op de top van het gebouw, en dat kon gelukkig! Eenmaal door de beveiliging konden we op onze slippers zo met de lift naar de bovenste verdieping, met een waanzinnig uitzicht over de staat Louisiana, waren we blij dat wij hier niet voor niets gestopt zijn!

Tijdens de lunch in Baton Rouge, naar de tijd kijkend zagen we het niet zitten om nog ruim 5 uur richting Memphis te rijden, en besloten hebben wij om een compleet andere richting op te gaan, in plaats van land inwaarts te gaan rijden is koers gezet richting het Oosten, want op 4 rijden vanaf Baton Rouge lag het strandplaatsje Pensacola net over de staatgrens in Florida!

En een lekker dagje op het strand dat kon natuurlijk geen kwaad. Na last-minute een hotel te hebben geboekt was alles klaar om richting het strand te rijden!

Onderstaand een fotootje vanuit Destin, Florida!

Na 2 nachten te hebben verbleven in de kustplaatsjes Pensacola en Destin werd het tijd om de reis te vervolgen, en werd Nashville de eindbestemming van de roadtrip (uiteindelijk stond Memphis niet meer op de planning van deze rit) Vol gas door Florida, Alabama en Tennessee, en daar kon het nummertje Sweet Home Alabama natuurlijk niet vaak genoeg gedraaid worden onderweg.

Aangekomen in Nashville werd al snel gezocht naar een hostel, en verrast werd ik door de prijs ervan! De enige hostel in de stad vroeg per bed namelijk al snel 30 euro per nacht! en dat op een gemengde slaapzaal. Met deze prijzen zal ik het niet heel lang volhouden met betrekking tot mijn budget... maargoed!

Nashville, de muziekstad van de VS. waar je binnen handbereik wel kan genieten van de tientallen muziekcafes, Waar live muziek gespeeld wordt en dat heb ik mee mogen maken!

Onderstaande foto komt uit het hostel, en deze laat al goed zien waar de stad om bekend staat.

Het mooie van Nashville vond ik de feest sfeer die er hing, met compleet ander soort muziek als ook ander publiek dat ik eerder heb meegemaakt in New Orleans. Wat ook typisch is in Nashville zijn de Honky-Tonky barretjes, waar countrymuziek op nummer 1 staat, en waar regelmatig karaoke wordt gezongen door het publiek. Deze barretjes komen veelal voor in het zuid en het zuidwesten van het land, en grote country muzikanten zijn in dit soort barren hun carriere begonnen, welicht zing ik de volgende keer een liedje mee!

Wanneer we de 2e grote muziek stad beleefd hebben komt de 3e er al weer aan, want na een aantal dagen in Nashville te zijn verbleven wordt de bus gepakt (uiteindelijk dan toch) richting Memphis!

Alles in het hart van Memphis draait om muziek! Eenmaal aangekomen in Memphis look ik vol bepakt op een warme zomer dag richting de bekende Beale Street, Beale Street ligt in Downtown Memphis. Oorspronkelijk was de straat een verzamelplaats voor handelaars langs de Mississippi River. Gokken, drank, voodoo en prostitutie waren aan de orde van de dag. Vanaf 1860 kwamen steeds meer muzikanten op het rumoer af.

Met de bouw van het Orpheum en Church Park aan het einde van de negentiende eeuw. Ontwikkede Beale Street steeds meer tot een culturele broedplaats. Onderstaand een foto van Beale Street.

De 2 stratenblokken staan vol met bars, restuarants, nachtclubs, cafes en winkels. Neonlichten knipperen aan en uit. Op woensdag werd ik blij verrast op het moment dat de eerste glimmende motoren de straat vullen. En dit was een ware motorshow die elke woensdag gegeven wordt, waar toch wel snel een paar honderd motor rijders op af komen die zich vervolgens verzamelen tussen de barretjes op Beale Street! Blues en Rock 'n' Roll maar ook slechte karaoke. De geur van Memphis BBQ Burgers vermengt zich met liters bier en zoete cocktaildrankjes.

Op naar Graceland, het Civil rights museum en dan richting het Westen van de VS! alles in de volgende blog, dat volgende week online komt! Groetjes!

malu

Ha Elron,

genoten van je verhalen en je foto's leuk joh, t is altijd om even mee te reizen vanaf je pc. Ga lekker door met leven en genieten en ik geniet graag met je mee!!

Hartelijke groet, Malu

Tieta

Bedankt voor je mail, Elron.
Er zat muziek in dit stuk van je reis, erg genoten en veel gezien dus.
Knap hoor om zo'n reis te maken.

Klaas

Leuk om je verslag te lezen van dit muzikale deel van je reis in Amerika. Ik zie uit naar je volgende blog!

Jonathan

Ha El,
Mooie plekken bezocht, en mooi beschreven! Geeft inderdaad echt het gevoel dat we een stukje met je mee reizen.
Kijk uit naar je volgende blogs, je hebt nog wat in te halen, ben erg benieuwd!
groetjes,
Jonathan