travelaround.reismee.nl

Elvis Presley, Woestijn, & Liften in de VS!

Welkom terug bij de volgende blog! Hierin vertel ik in het kort over mijn reis vanuit Memphis, Tennessee waar ik Elvis zijn erfgoed bezoek, tot aan Los Angeles aan de Westkust van de VS en alles daar tussenin.

Vanuit Beale street, Memphis wordt koers gezet naar.... Graceland! En waar kennen wij Graceland van? Juist, Elvis Presly! Elvis Presley is een van de succesvolste en bestverkochte soloartiesten aller tijden. Zijn opzwepende stijl maakte hem een van de grondleggers van de hedendaagse popmuziek. Hoewel de artiest geboren is in Tupelo was hij het liefst in Memphis en onderstaand is de plaats te zien waar Elvis 20 jaar gewoond heeft in zijn herenhuis op Graceland.

Na aangekomen te zijn op Gracelend heb ik een kijkje kunnen nemen bij het huis van Elvis. Een leuk weetje is dat Elvis een vaste lijst had waarin stond wat er altijd in ''huis'' moest zijn. Hieronder een gedeelte van de lijst;

  1. Vers gemalen, niet bevroren vlees,
  2. Een kist vol met Pepsi Cola,
  3. Een kist met Sinas,
  4. Een doos met candybars (Mars, Snickers),
  5. Dozen met broodjes,
  6. Ten minste 6 bakjes met koekjes,
  7. Hamburgerbroodjes,
  8. Chips, Aardappelen en uien

Naast zijn landgoed staat er ook, zijn bijbehorende auto museum waarbij ook nog eens 33 modellen van Elvis staan, hiernaast stond zijn prive vliegtuig ook nog eens pal langs de weg voor het publiek,

Na een bezoek te hebben gebracht bij het huis, heb ik vervolgens een drankje genuttigd in een eetcafetje tegenover Graceland. Hier zat een wat oudere man naast mij zijn lunch te nuttigen, nadat wij een klein praatje hebben gehad, vroeg de barvrouw vervolgens aan mij of ik wist wie hij was, hierbij vertelde ze, dat de man die naast mij zat de oude mechanic was van Elvis zijn autos! Tof om zoiets mee te maken, en dat gebeurt zeker geen 2e keer!

Naast Beale Street, en Graceland stond een bezoek aan het Lorraine Motel op de planning, het Lorraine motel is het motel waar de moord op Martin Luther King gepleegd is op 4 april 1963, dit motel is vervolgens in 1991 omgebouwd tot het Nationale Mensenrechten museum. Op een indringende manier word het verhaal verteld vanaf de slavernij tot de protesten voor gelijke rechten. Een indrukwekkende plek en meer dan zeker de moeite waard om te bezoeken! Onderstraand een foto van het Lorraine Motel.

Vanuit Memphis werd een bus ticket geboekt om verder te gaan reizen richting het Westen, de volgende bestemming hierbij is Austin, Texas! Ruim 1000km over de weg met de Greyhound bus! Greyhound is overigens de grootste bus maatschappij in de VS en deze heeft mij tot nu toe al aardig op weg geholpen gedurende mijn verblijf

Tijdens de reis vanuit Tennessee wordt al snel duidelijk dat wij naar een compleet ander landschap onderweg zijn, waarbij de lucht droger word en er grote open vlaktes te zien zijn, wat een prachtig beeld geeft dat ik eerder alleen in films heb gezien (Lucky Luke). Op naar de hoofdstad van Texas, Austin!

Texas, de grootste staat van de VS dat bestaat sinds 1845, wordt automatisch geassocieerd met cowboys en woestijn, en daarbij kan onderstaand plaatje natuurlijk niet gemist worden.

Aangekomen in Nashville, heb ik naast zwemmen in de Colorado rivier, een rondleiding gekregen door het Staatsgebouw van Texas (welke groter is dan het Washington Capitol!), als ook de Broken Spoke bezocht!

De Broken Spoke, is een Honky Tonk bar net buiten Austin, dat bekend staat om zijn country muziek, als ook het Texaanse 2-step dansen, vrijwel elke avond wordt de dans zaal gevuld met Texanen en wordt het 2 -step dansen beoefend, na eerst goed gekeken te hebben naar de ''proffesionals'' op de dansvloer, heb ik het dansen ook maar even geprobeerd

Na een aantal Lagers te hebben gedronken, en wat danspasjes op de dansvloer te hebben uitgevoerd kon de avond mooi afgesloten worden, en wordt koers gezet richting bed.

Na een aantal nachten te hebben verbleven in Austin, heb ik besloten een extra nacht in de stad te verblijven, en in plaats van een Airbnb appartement heb ik voor de laatste nacht gekozen voor een hostel. Eenmaal aangekomen in de slaapkamer ben ik snel het bedje ingedoken, tot dat rond middernacht ik wakker gemaakt werd door een andere kamergenoot die mij vertelde dat ik in zijn bed lag.. foutje bij het indelen van de bedden dacht ik, dus ben ik op het bed eronder gaan liggen wat vrij was. Na middernacht was het weer zo ver , en werd ik vervolgens opnieuw wakker gemaakt, om dezelfde reden. Op naar beneden om navraag te doen bij de hostel manager, (die net terug gekomen was van het uitgaan en die ook niet helemaal nuchter meer was). Na vervolgens een korte nacht te hebben gehad, werd mij een extra nacht aangeboden zonder kosten! Dit aanbod snel aangenomen en besloten om nog 1 nacht in het hostel te verblijven, ierbij had ik ook nog wat extra tijd om mijn vervolg reis in te plannen. Onderstaande foto is van het Staats gebouw van Texas.

Voor ogen had ik om een reis te maken vanuit Austin naar Los Angeles! En hierbij gebruik te maken van liften, zal dit gaan lukken zou je haast denken als je onderstaande route ziet.., 2200km! Dat is de kortste route naar de kust, maar een korte rit zal het wel niet worden..

Besloten om het eerste stuk maar met de bus af te leggen, namelijk naar San Antonio, dit omdat de Interstate 10 door San Antonio loopt, de Interstate 10 is een snelweg die die de oostkust met de westkust verbindt, en dat zal voor mij zeer gunstig zijn betreft het liften!

Aangekomen in San Antonio heb ik via AirBnb een slaap plaats voor de 1e nacht geregeld. De volgende ochtend stond de wekker al weer vroeg te rinkelen want deze dag moest het gaan gebeuren!

Vol bepakt ben ik eerst richting een tankstation gegaan waarbij ik een stuk karton had gevraagd om er vervolgens een naambordje van te maken, El Paso is de eerst grote stop.

Vervolgens verplaatse ik mij naar de beste plek in de stad om te liften, en dit is net op het randje van de stad. Het naambordje kon worden omhoog gehouden, en mijn glimlach kon te voren worden gehaald En ja.. ook na een aantal uur in de enorme hitte gestaan te hebben stond de glimlach er nog op! Maar voor hoe lang?

Gelukkig stopte de eerste automobilist na een aantal uur.. Helaas bleef de bestuurder in de nabije omgeving, maar bracht hij mij wel naar een betere plek om te kunnen liften, en elke km vooruit dat is er eentje! Na vervolgens op de 2e liftstop te zijn gedropt kon de duim omhoog en het naambordje weer te voren gehaald worden. Binnen een uur stopte er een grote pick-up truck waarbij de bestuurder vertelde dat ik in de open bak plaats kon nemen. Met een beste snelheid op naar het Westen! Maar tot hoe ver, dat wist ik niet..

Goed vasthoudend en laag zittend in de bak had ik de gedachte dat ik wel veilig zat, maar een ongeluk dat moest absoluut niet gebeuren op dit moment.

Na een uurtje de stad uitrijdend merkte ik dat de truck langzamer begon te rijden en dit bleek helaas het einde te zijn van deze lift.. het plaatsje waar wij gestopt zijn heette Comfort! Helaas was er weinig comfort te vinden hier.. enkel de brandende zon die het wachten nog langer maakte was hier aanwezig.

Na een tijdje in ''Comfort'' te hebben gestaan met het bordje El Paso omhooghoudend, was het tijd om een ander, wat schoner shirtje aan te trekken. Op het moment dat ik een ander shirt aan trok langs de weg keert er een pick-up truck op de weg en de bestuurder kwam naar mij toe rijdend, vragend waar ik heen reis. El Paso! En tot mijn geluk vertelde hij, dat hij die richting op ging! 800km met dezelfde auto mee! Hier sprak ik toch wel eventjes van geluk Met een 8 uur durende rit door de woestijn werden wij nog eens blij verrast met een prachtige zonsondergang, even langs de weg stoppen om een plaatje te schieten van het uitzicht!

Eenmaal aangekomen in El Paso, was het pikdonker buiten, de bestuurder Artu, bood zich aan om mij af te zetten op het adres waar ik verbleef, en hierbij kon ik toch wel spreken van een perfecte dag betreft het liften! Eenmaal aangekomen op het logeer adres, kon ik na een warme douche lekker het bedje in, om de volgende dag weer nieuwe uitdaging aan te gaan, namelijk vanuit El Paso richting Tucson te liften!

Tucson is de laatste grote tussenstop voordat Los Angeles bereikt wordt! Eerst maar eens even kijken hoe Tucson bereikt wordt.. De volgende ochtend was gekomen, en opnieuw kon worden gekeken naar een geschikte plaats om te liften, helaas ging het deze dag niet zoals gepland, en heb ik noodgedwongen een bus ticket geboekt waarmee ik dezelfde dag nog Tucson kon bereiken. Al met al goed aangekomen in Tucson! Na een korte nacht te hebben gehad kon de reis vervolgt worden naar de West kust! Dit maal met Flix Bus, een gloed nieuwe maatschappij in de Verenigde Staten welke enkel $20,- rekende voor de gehele reis! Niet meer als 2 passagiers zaten in de bus vanuit Tucson naar LA, en hierdoor kon ik tijdens een stop in Phoenix ontbijt halen voor ''alle'' passagiers inclusief de bestuurder haha!

Langzaam maar zeker werd de eindbestemming dan bereikt, niet geheel door middel van liften, maar ik ben zeker wat ervaringen rijker, en met mooie herinneringen kunnen we terug kijken op een goede reis! Aangekomen in LA kon er gepland worden wat er de komende weken gedaan kon worden in Californie! Maar.. voordat we iets gaan plannen eerst maar even een kijkje nemen op Venice Beach!

In de volgende blog komt een verslag van mijn reis door Californie, een bezoek aan Las Vegas, en de indrukwekkende Nationale Parken van de Verenigde Staten met meer fotos! Groetjes, en tot de volgende blog!

Reacties

Reacties

Cristina

Not only taking great photos, but writing like a pro ! It's impressive all the things you've gone through and how your determined and adventurous soul keeps choosing to continue among the good and not-so-good experiences.
You're story must be told ! And I'm on board now of this catchy chronics I can't wait to read everytime. Hasta luego !

Klaas

Heerlijk weer om je reisverslag te lezen. We leven zo met je mee in je avonturen, leerzaam ook! En het roept weer herinneringen op aan mijn vroegere liftavonturen.. Erg leuk en we zijn benieuwd naar het vervolg! Groetjes, pa en ma.

Noa

Mooi verhaal Elron. Het voelt alsof ik met je mee op weg ben.?

Jonathan

Mooie reis, en tof dat je nog wat succesvolle lifts hebt gehad!
Ben nu heel benieuwd naar je volgende blogs, blijf ze schrijven El!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!