travelaround.reismee.nl

Ijsstorm, liften in Canada, en Couchsurfing!

Eindelijk was het zo ver, op 9 Februari 12.25 stond mijn vlucht gepland naar Montreal met een tussenlanding van 3 uur op Rekjavik, helaas was dit net te weinig om iets van de stad of het land te zien.. 

Door het tijdsverschil van -6 uur ben ik op een redelijke tijd aangekomen in Montreal net voor de avond. Eenmaal aangekomen en na de douane controle de backpack van de bagage band te hebben gehaald was ik klaar en goed bepakt om in het stadshart van Montreal de eerste 2 nachten door te brengen via Couchsurfing!  een gastvrijheidsnetwerk waar leden andere leden kunnen vragen om overnachting. Couchsurfing betekent echter niet dat je altijd op een sofa terecht komt, zo heb ik afgelopen week in Toronto een eigen kamer gekregen! 

Eenmaal in het centrum van Montreal ging de reis dan langzaam maar zeker van start, vriendelijk ontvangen door Ronald, de gastheer, waren de eerste overnachtingen als positief te benoemen, door bij een local te overnachten werd ik sneller bekend met de cultuur en kreeg snel te weten waar de mooiste en gezellige plekjes zijn in de stad. Waar de temperaturen in Nederland zijn gaan stijgen, kampte de provincies Quebec en Ontario nog met sneeuwbuien halverwege April!  en stond er voor het weekend van 14,15 April ook nog een ijsstorm op de agenda.. Goed bepakt dan maar naar buiten en er het beste van maken in de week die ik in Canada door breng!  Na een bezoek aan de Canadese hoofdstad Ottowa is de reis vervolgt naar Toronto. Voor het vervoer tussen de steden heb ik gebruik gemaakt van Kangaride (te vergelijken met BlaBla Car), een platform waar je mee kan rijden met bestuurders die naar een bestemming ver weg gaan, en die nog plaatsen vrij hebben in de auto. Tegen een kleine vergoeding kan je 1 van deze plekken in nemen. Eerste aantal dagen via deze dienst 600km overbrugt! Op deze manier ben ik ook beter bekend geworden met de mensen die hier vandaan komen. 

 Waar Montreal de culturele hoofdstad is van Canada, heeft de stad beschikking over vele theater-en concert voorstellingen, en staat het hier bekend om zijn vele zomer festivals! Helaas net een aantal maanden te vroeg naar Montreal gegaan.. 

Ottowa, de federale hoofstad heeft veel te bieden op het gebied van klassieke regeringsgebouwen,  die zeker de moeite waard zijn om er een bezoek aan te brengen!  


Bij aankomst in Toronto zag ik in de verte al de wolkenkrabbers in de lucht schieten, plaatjes die je vaak alleen op tv ziet zag ik hier voor me, met de CN toren als hoogste toren (553m) van allemaal! Een enorme stad waar financiele welvaart voorop staat en er veel bouwkranen in het centrum zijn gestationeerd, klaar om nieuwe kantoorpanden te bouwen. Na een nacht in het centrum te hebben overnacht heb ik de trein genomen naar een buitenwijk van Toronto, Georgetown waar ik een neef van mijn vaders kant heb  mogen bezoeken die naar Canada is geimigreerd, hier werd ik vriendelijk verwelkomd door Pete en Jannice, echter werd het weer alleen maar slechter gedurende het weekend en hebben wij voornamelijk leg puzzels opgelost samen, daar waar het afgeraden werd om de weg op te gaan omdat de wegen bevroren waren.  


Na 3 nachten bij Pete & Jannice door gebracht te hebben, is de tocht verder gegaan richting de Niagara Falls! Op maandag ochtend werd ik langs de weg gedropt met enkel een kartonnen bordje met de eindbestemming erop, het duurde gelukkig niet lang voordat Helen, een vrouw die vroeger zelf ook heeft gelift in Europa, mij oppikt. Op een gegeven moment moest Helen een andere richting op, en zo vriendelijk als ze was is ze naar een tankstation gereden en daar naar binnen gelopen vragende aan al de mensen daar of ze mij mee wilden nemen richting de Niagara Falls, eenmaal gevraagd te hebben loopt ze weer naar de auto en vertelde ze dat iedereen in het tankstation raar opkeek toen ze het vroeg.. wel fijn dat ze het geprobeerd heeft! Vervolgens nog met 2 automobilisten mee kunnen rijden en de bestemming was bereikt, nadat ik bij de 2 automobilist naar binnen was gegaan kreeg ik de volgende vraag: Are you a serial killer? Waarop ik even goed moest nadenken of ik hier een sarcastische opmerking op zou gaan maken of niet. Heb maar veilig nee gezegd.  

 Na een weekje in Canada te hebben doorbracht en verschillende steden te hebben bezocht als ook bij locals te hebben overnacht, is het mij opgevallen hoe vriendelijk de canadezen elkaar benaderen en zo ook naar toeristen toe in hun land! Canada, zeker een aanrader om eens te bezoeken, maar dan wel in de zomer als het lekker weer is en het landschap in bloei staat, en niet zoals mij tijdens een ijsstorm? 

Bij de Niagara Falls aangekomen heb ik mijn ogen uitgekeken! Waar de regen/sneeuw uit de lucht kwam vallen, heb ik toch een aantal uur nabij de watervallen doorgebracht voordat ik de grens met de VS ging oversteken. De grens tussen Amerika en Canada wordt gescheiden door de Niagara rivier, en er was gelukkig een brug waar je lopend naar de andere kant kon gaan. Eenmaal aan de andere kant werd door de Douane gevraagd wat mijn plannen waren, waardoor ik antwoordde: de wereld rondliften(: echter viel dit bij de douane in het verkeerde keelgat, en benadrukte hij nog eens dat het ten strengste verboden was om te liften in Amerika, waarop ik vervolgens vertelde de bus te nemen naar Buffalo een stad wat net na de grens ligt, na de verplichte 6 dollar consult kosten te hebben  betaald werd mij een tijdelijk visum verstrekt van 90 dagen! Al met al was de eerste week van de reis goed bevallen en reizen we rustig verder. 


Geniet lekker van het weer in Nederland! en tot de volgende blog: NEW YORK CTY! 

Groetjes uit Brooklyn 

Reacties

Reacties

Noa

Leuk verhaal en hopelijk meer zon ?

Jonathan

Mooi Elron! Haha, geen grappen over serial killers nee, slecht voor de sfeer in de auto :p

Leuk om mee te lezen!

Ailyn

Fun read. Excited for the next blog! :)

Robbert

Wat uitgebreid leuk om het zo te lezen wat je meemaakt.
?

Ivo

Super toff kapara!! Doe de groetjes aan Eli ! Groetjes

Mike

Hoi Elron,leuk om zo van uit Nederland met je mee te reizen.Te gek dat je in Toronto en bij de Niagara Falls bent geweest, voor mij alweer 16 jaar geleden,maar de herinneringen komen gelijk boven,en wat je zegt Canada is zeker een aanrader..het is een prachtig land.Leuk dat je nu in de U.S.A zit...Take care gozer.

Klaas

Hoi Elron,
Ik zie dat mijn vorige reactie, alweer een maand geleden niet opgeslagen is, dus nu maar opnieuw. Je was goed begonnen met een uitgebreide blog wat erg leuk om te lezen is. Ik zie uit naar een vervolg!
Je hebt intussen alweer zoveel verder gereisd, daar valt genoeg over te vertellen denk ik zo...
Nog drie en een halve week, dan kom ik je opzoeken in het Zuid Westen van Amerika, ik heb er zin in!
Groetjes van mij en mamma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!